måndag 26 december 2011

Dubbelt upp...

i Japansk dubbelstickning. Två nya mobilfodral blev till igår. De var lite joxiga att göra, inte lika lätt som vanlig stickning när allt bara flyter på. Man får vara noga och hålla reda på maskorna så man inte gör tvärt om på någon maska för då går fodralet inte att öppna sen.

Så här gjorde jag:
Jag la upp 34m på stickor 2,5.
Stickade första maskan rät i bakre maskbågen,
lyfte andra maskan,
fortsatte så varvet ut.
Sedan stickade jag på samma vis varje varv
tills jag fått den längd jag ville ha.
Öppning av fodralet:
Jag plockade varannan maska på
var sin sticka,
så fodralet gick att öppna,
vände fodralet med rätsidan ut.
Maskade av på vanligt sätt.
Fäste trådarna.
Klar!

3 kommentarer:

  1. God fortsättning. Ja det var ett väldigt vackert landskap du gjort, underbart. Det såg spännande ut med den stickningen. Ska prova.

    SvaraRadera
  2. Vilka superfina fodral o vackra färger. Jag brukar göra början med japansk stickning så att jag får en botten sen när jag kommit upp en bit då tar jag bort stickorna, vänder på arbetet så att rätsidan kommer ut och sen sätter jag i strumpstickor och stickar som vanligt.

    SvaraRadera
  3. Du är smart du Ann! Tack för tipset! Det måste helt klart testas nästa gång.

    SvaraRadera